5 dingen die me bijblijven als content marketeer bij Alles is Content
Abonneren

Next Post

5 dingen die me bijblijven als content marketeer bij Alles is Content

Door Lianne Brunken | content marketeer

Vandaag is mijn laatste dag bij Alles is Content. Over 2 weken zal ik mijn dagelijkse contentwerkzaamheden vervangen door hikes in de Amazone en zwemmen bij de mooiste stranden in Zuid-Amerika. Maar voordat het zover is, wil ik nog even stilstaan bij de schoonheid van mijn vak, content creëren. Het blijft me namelijk fascineren dat met woorden de mooiste dingen kunnen ontstaan. Om het belang van goede content nog maar eens te benadrukken, deel ik de vijf belangrijkste dingen die me bijbleven als content marketeer bij Alles is Content (en die ook voor jou interessant kunnen zijn!).

1) De perfecte tekst bestaat niet

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de perfecte tekst bestaat niet. Er hangt natuurlijk veel af van smaak, wensen en tijd. Niet alleen de tijd die we hebben om de tekst te schrijven, maar ook de tijd in het algemeen. Wat je vandaag mooi vindt, vind je morgen misschien niet meer zo mooi. En wat de een helemaal fantastisch vindt, vindt de ander misschien helemaal niks. Dan wordt het natuurlijk moeilijk om een perfecte tekst te creëren. Content schrijven is een subjectief. Maar uiteraard streven we ernaar naar de wens van de klant én doelgroep zo goed mogelijk te begrijpen zodat we tot een gewenst eindresultaat komen.

2) Content creëren doe je niet in je eentje

Ik als content marketeer kan teksten schrijven. Maar dat doe ik over het algemeen niet in mijn eentje. Om te beginnen heb ik natuurlijk de input nodig van de klant. Zonder zijn achtergrondinformatie kan ik niet veel. Ik wil natuurlijk weten welke tone of voice ik moet hanteren en wie de doelgroep is. Maar ook andere informatie heb ik nodig. De input van de klantenservice om een veelgestelde vraag te behandelen in een blog. De recensies van de doelgroep voor een artikel over het meest populaire product. Content schrijven omhelst meer dan een paar woorden op papier zetten. Des te beter de input van onze klant, des te beter de teksten worden (iets om te onthouden voor als jij gaat samenwerken met een tekstschrijver!).

3) Content is de basis van alles (echt alles!)

Collega Nina en ik deden ooit een workshop waarin het belang van content maar weer eens werd benadrukt. We schreven alle termen die in ons opkwamen rondom de woorden ‘online marketing’ op telkens een ander memoblaadje. Vervolgens lag bij ons de taak alle termen die onder ‘content marketing’ konden vallen, te groeperen. Je raadt het al: uiteindelijk hingen ze er allemaal. Ook in de praktijk merken we dat maar al te goed. Advertenties in Google staan of vallen met de tekst die erin staat, reclameboodschappen kunnen niet zonder aansprekende tekst en ook al heb je zo’n fantastisch webdesign op je site, zonder sterke content valt die hoogstwaarschijnlijk in het niet. Content is dus de basis, en die moet sterk zijn. Vraag jezelf af als je jouw website of webshop bekijkt: is mijn content écht zo sterk? Blijft deze tekst in het hoofd van je bezoekers zitten nadat ze je website verlaten?

4) Niet iedereen kan goede content schrijven

We krijgen regelmatig een mailtje of belletje van mensen met een superleuke website of webshop. Ze vertellen dat ze zelf al geprobeerd hebben content te creëren, maar dat ze ons willen inschakelen omdat het toch niet helemaal lekker gaat. Teksten schrijven kan iedereen, maar goede teksten schrijven is echt een vak apart. Je moet namelijk met veel dingen rekening houden. Niet alleen heb je dus die belangrijke input nodig, maar ook moet je de doelgroep aanspreken, moet de tekst bij het bedrijf passen, probeer je de juiste tone of voice te raken en wil Google daarnaast ook nog eens je verhaal vinden. Vooral over dat laatste leer ik elke dag bij. Google is een geavanceerd systeem, waarbij de regels bijna dagelijks veranderen. En dat brengt me bij het laatste punt.

5) Altijd op de hoogte blijven

Misschien denk je dat in de wereld van tekstschrijvers de vakinhoud over drie jaar nog steeds hetzelfde is als nu. Hoofdzakelijk is dat ook zo. De kunst van het schrijven zal over tien jaar niet veel anders zijn dan nu. Wat wel verandert zijn wij, de mensen en de maatschappij. Terwijl ik op de School voor de Journalistiek nog leerde dat de belangrijkste zin in een nieuwsbericht vooraan moet staan en je de lezer met ‘u’ aanspreekt, zijn nieuwsberichten bij veel media tegenwoordig informeler en hebben ze een hoog click baitgehalte. Ook de tools veranderen. Facebook zorgde er onlangs voor dat je de Open Graph (het beeld dat je ziet wanneer je een link in een bericht toevoegt) niet meer kunt aanpassen, wat ervoor zorgt dat de bijbehorende post nóg sterker moet zijn. En zoals ik al zei verandert Google constant de regels, het algoritme. Je moet constant op de hoogte zijn wil je ervoor zorgen dat jouw website hoogt blijft scoren in de zoekmachines.

De komende maanden zullen mijn schrijfskills niet verder reiken dan een reisblog, maar daarna ga ik weer met alle liefde terug in dit vak!

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk