5 succesvolle soorten content
Abonneren

Next Post

5 succesvolle soorten content

Door Lianne Brunken | 5 soorten content

Heb jij dat ook weleens? Dat je je nog kan herinneren dat die leraar scheikunde keihard onderuit ging op de trap jaren geleden, maar niet meer weet wat je baas je afgelopen vrijdag ook alweer vroeg over dat ene project? Zelf heb ik dat constant, die irritante eigenschap dat onbelangrijke dingen altijd in mijn geheugen blijven zitten, maar dat ik diep moet graven voor belangrijke dingen die me op de een of andere manier toch ooit ter ore zijn gekomen. En eigenlijk kan ik hardop zeggen dat ik niet de enige ben. Want interessante, opvallende of grappige dingen onthouden we nou eenmaal gewoon beter. Zo werkt het ook met je content. Stop er iets leuks in, en velen van ons herinneren het zich jaren later nog.

Maar hoe doe je dat dan? Twijfel je of je nieuw bedachte blogonderwerp aan zal slaan? Of heb je geen flauw idee hoe jij je social kanalen deze week gaat vullen? Probeer het eens met een van de volgende vijf triggers. Als ik een nieuw blogonderwerp heb gevonden, zorg ik ervoor dat ze aansluiten bij een van deze triggers. Waarom ze zo goed werken? Dat zal ik je erna vertellen.

Content die verrast

Wat vertel jij als eerste tegen je vrienden als je iets hebt meegemaakt? Waarschijnlijk niet dat je om elf uur twee koppen koffie hebt gedronken, of dat je twee crackers met kaas hebt gegeten. Nee. Maar misschien wel die grap die je collega vertelde, die auto met de opvallende kentekenplaat die voor je stond in de file of die klant met z’n paarse-met-roze-stippeltjes-stropdas. Waarom? Omdat dat opvallende dingen waren. Blijf in het hoofd van je doelgroep en plaats dus alleen maar content die het doorvertellen waard is. Vraag jezelf dus af: zou ik zelf deze content met vrienden willen delen of hen erover vertellen?

Content die ons gelukkig maakt

Er is één filmpje waar je mij heel blij mee maakt: dit kattenfilmpje (sorry!) over stresstherapie. Voel ik me rot, dan YouTube ik deze video voor een instant blij gevoel. Plaats content waarvan je weet dat mensen zich beter gaan voelen, dan zullen mensen je blijven herinneren en zelfs terugkomen. Een bedrijfsfilmpje waarin je niet het bedrijf droogjes voorstelt, maar je de doelgroep kennis laat maken met de medewerkers en het bedrijf middels een rondleiding bijvoorbeeld. Of een quote op je social kanaal waar je een keer laat zien hoe erg je je klanten waardeert (in plaats van de zoveelste verkoopgerichte post).

Content die ons aan het lachen maakt

Het is geen wonder dat veel vrouwen en mannen op zoek zijn naar een partner met een goed gevoel voor humor. Heeft je Tinderdate een fantastisch lijf en een mooi gezicht maar geen humor? Vergeet het maar. Humor doet het AL-TIJD goed in een post. Natuurlijk zijn er mensen die je posts niet grappig vinden (en uiteraard moet je wel opletten dat je geen schuine of harde grappen maakt), maar dat houd je uiteraard altijd. Een leuk voorbeeld van tv: er is een supermarktreclame met een knappe man die een work out doet met behulp van producten. Erg vermakelijk, grappig en geen straf om naar te kijken. Laatst hoorde ik dat het in de filmindustrie makkelijker is om mensen te laten schrikken dan ze te laten lachen, dus een goede tekstschrijver (hint!) voor je website is vereist.

Content die een verhaal vertelt

Al van kleins af aan ben ik gek op verhalen. Misschien is jou ook nog wel een verhaal bijgebleven vanuit je kindertijd. Verhalen blijven nou eenmaal hangen, omdat ze ons vermaken of omdat ze tragisch, grappig of schokkend zijn. Geen wonder dat veel bedrijven door middel van verhalen de klant proberen in te palmen. En dat kan op allerlei manieren. Bekijk maar eens deze commercialreeks van Dove bijvoorbeeld, of deze pagina van het Van Gogh Museum. Verwerk dit soort elementen dus ook in je eigen content. Introduceer je blog bijvoorbeeld met een leuke anekdote waaraan je een interessant onderwerp hangt, zodat het beter blijft hangen.

Content die herkenbaar is

Laatst zag ik op televisie een reclame over een tandpasta voor gevoelige tanden (hoe cliché, ik weet het). In de commercial wordt geen woord gesproken, er komen enkel een aantal beelden voorbij van mensen die iets kouds eten. De gezichten die ze trokken spraken boekdelen, zelf heb ik ook gevoelige tanden dus ik herken het gevoel maar al te goed. Dat ik me deze reclame (en de merknaam) nog kan herinneren, zegt al meer dan genoeg denk ik :-).

Wat is je opgevallen als je deze vijf dingen met elkaar vergelijkt? In alle vijf de gevallen speelt de content in op je emoties. Alles wat inspeelt op je emoties, blijft beter hangen. Bovendien willen mensen die ergens enthousiast over zijn, dit graag delen met anderen. Een like, tag of share is dus zo geregeld. Denk maar eens aan al die video’s die viral zijn gegaan. Dat kwam niet doordat ze de zoveelste saaie content bevatten, maar omdat ze origineel waren (Ice Bucket Challenge), verontwaardiging oproepen (man die uit een toestel van United Airlines werd gesleept) of humoristisch zijn (Trumpvideo van Lubach). Vraag je nu dus bij elk stukje content dat je wilt plaatsen af: speelt dit in op de emoties van onze doelgroep? Vind je dat een beetje lastig? Dan kun je uiteraard ook onze hulp inschakelen.

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk