Negen verhalen achter merknamen
Abonneren

Next Post

Negen verhalen achter merknamen

Door Lianne Brunken | 9 verhalen achter merknamen

Hoe verzon jij de naam van je online business? Kwam hij op een dag in je op of gingen hier heel wat brainstormsessies aan vooraf? Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor een samenvoeging van een naam, maar deze bedrijven pakten het anders aan. Weet jij waar Starbucks haar naam aan dankt? Of het oer-Hollandse Coolblue?

Google

Google is in 1996 ontwikkeld door twee studenten van Stanford University. Zij vonden een systeem uit waarbij servers op internet zoeken naar informatie en deze pagina’s in een bepaalde volgorde zetten. Allemaal gebaseerd op één zoekwoord. Daarvoor bedachten ze de naam Googol, het woord voor een 1 met 100 nullen. Door een spelfout van één van de oprichters, werd het Google.

Bic

Deze bekende pennennaam is vernoemd naar één van de bedenkers, Marcel Bich. Om te voorkomen dat de naam verkeerd zou kunnen worden uitgesproken en het zou klinken als een veelgehoord Engels scheldwoord is de ‘H’ achterwege gelaten.

Coolblue

Het klinkt zo vanzelfsprekend, dat je je bijna vergeet af te vragen hoe die naam eigenlijk is ontstaan. De naam bestaat al sinds 1999. Er is voor ‘Coolblue’ gekozen vanwege één simpele reden: de drie oprichters van het bedrijf hadden een hekel aan een ander bedrijf dat alles deed waar zij een aversie voor hadden: de meest uiteenlopende producten verkopen, zonder klantenservice, met een externe financiering en alles uitbesteed aan derden. Hoe dat bedrijf heette? Hot Orange. Je kunt zelf wel raden waarom er dan voor Coolblue is gekozen…

Fanta

Het hoofd van Coca Cola Duitsland vroeg zijn team een nieuwe naam te bedenken voor deze frisdrank. Tijdens een brainstormsessie vertelde hij dat ze hun ‘fantasie’ moesten gebruiken. Het duurde niet lang voordat het drankje zijn huidige naam kreeg.

Starbucks

Het wereldberoemde koffieconcern kwam niet zomaar aan haar naam. Tijdens het brainstormen voor een goede naam, zei iemand dat een naam met een ‘st’ een sterke klank had. Zoekend naar een naam dacht één van de oprichters aan een oud mijnstadje, genaamd Starbo. De andere oprichter moest ineens denken aan Starbuck, een van de figuren in de roman Moby-Dick. En zo is Starbucks geboren.

Yahoo!

Yahoo! Staat voor de woorden ‘Yet Another Hierarchical Officious Oracle’. Een niet heel inspirerende naam voor een zoekmachine, maar beter dan de naam die het eigenlijk zou hebben gekregen: ‘Jerry and David’s Guide to the World Wide Web.’ Zowel Google als Yahoo zijn allebei bedacht door studenten van de Stanford University.

Pickwick

Is het tegenwoordig zo vanzelfsprekend in Nederland, vroeger werd thee nog echt als iets Engels beschouwd. Het label is geïntroduceerd door Douwe Egberts in 1937. Op de houten kistjes waarin de thee werd verkocht, stond een Engelse postkoets. De vrouw van de toenmalige directeur was fan van de verhalen van Charles Dickens. Toen ze het boek ‘The Pickwick Papers’ uit had, stelde zij de naam ‘Pickwick’ voor.

Pringles

Uitvinder Alexander Liepa was van mening dat het een naam moest worden dat begint met een P. Want, zo vond hij, zijn product is immers ‘potato chips’. Hij sloeg het telefoonboek van Cincinatti open en kwam uit bij het adres Pringle Drive, Finneytown in Ohio. De naam Pringles was geboren. Maar weet je dat Pringles eigenlijk officieel niet eens aardappelchips zijn? Ze bestaan slechts uit 42% aardappels, en worden gemaakt uit een combinatie van onder andere rijst, tarwe, maïs en aardappelvlokken.

Alles is Content

Wie kent het niet? ;-)

Ons leven is gevuld met content, overal waar je om je heen kijkt/luistert, internet, tv, radio, social media, zelfs als je buiten loopt. Iedereen wil ons iets vertellen. En uit dit besef is onze naam ontstaan. Eigenlijk best gek toch, we hebben steeds meer middelen tot onze beschikking om met elkaar te communiceren, maar elkaar bereiken blijkt ook steeds lastiger te zijn. En dat is precies waar wij ons in willen onderscheiden. Onze missie is niet om maar zoveel mogelijk nieuwe content de wereld in te helpen. Nee, wij zetten ons in om content voor jou doelgroep te creëren die er écht toe doet. Content waar je doelgroep op zit te wachten, waar ze blij van worden, waar ze inspiratie of voldoening uit krijgen. En dat kan alleen met content binnen de juiste context. Benieuwd hoe Alles is Content voor jou kan werken? Bekijk dan onze abonnementen of neem contact met ons op.        

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk