Neuromarketing in 59 min: Van daten met struisvogels tot zaaddodende zinnen
Abonneren

Next Post

Neuromarketing in 59 min: Van daten met struisvogels tot zaaddodende zinnen

Door Lianne Brunken | overtuigen neuromarketing

‘Daten met struisvogels’, ‘Haat aan huisstijlgeilheid’ en ‘De spaarpot van pijn en genot’ zijn hoofdstukken die je ziet als je het boek ‘Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten’ van Dion van der Vaart openslaat. Gefascineerd als ik was, besloot ik dit boek over neuromarketing te lezen. Wat kunnen we ervan leren?

Neurowat?

Eerst even een korte uitleg van wat neuromarketing nu eigenlijk is. Bij neuromarketing worden inzichten in de neurowetenschap toegepast in de marketing. Welke foto’s wekken onbewust vertrouwen op? Welke woorden triggeren ons koopinstinct? Met andere woorden: hoe kun je onbewust het brein beïnvloeden om zo de conversie te verhogen? Let op: neuromarketing is niet voor bedrijven die consumenten proberen iets aan te smeren wat ze eigenlijk niet willen, maar juist voor bedrijven die niets liever willen dan weten wat consumenten willen (en daar vervolgens op aansluiten).

Daten met struisvogels

Wat me het meest opviel aan het boek van Dion van der Vaart is de losse schrijfstijl van de schrijver. Het boek leest makkelijk weg en staat boordevol simpele tips die makkelijk toe te passen zijn voor beginners. Het is knap dat de schrijver in een uur tijd zóveel kan behandelen en dat ook nog eens leuk en begrijpelijk kan brengen. Inclusief interessante twists.

Zo gaat het hoofdstuk ‘Daten met struisvogels’ over de lading die elk woord heeft, en dus dat je zorgvuldig je woorden moet kiezen. Hij haalt een voorbeeld aan over een activiteitencentrum dat een bezoekje naar een struisvogelboerderij aanbiedt waarbij ‘aaien met struisvogels’ op het programma staat. Van der Vaart noemt deze bewoording ‘zaaddodend’ en vindt het niet gek dat er niemand op afkomt. Van der Vaart stelt voor het ‘daten met struisvogels’ te noemen. Dat klinkt toch veel interessanter? De mate waarin we bepaalde woorden aantrekkelijk vinden, heeft met de connotatie (gevoelswaarde) te maken. Door bepaalde woorden te gebruiken, stuur je je brein een bepaalde richting op. Maak je hier op een slimme manier gebruik van, dan kan het het aantal conversies verhogen.

Creëer een stressvolle situatie

Een interessante casus die wordt besproken is die van Booking.com. Beloning, sociaal bewijs en de angst om iets mis te lopen zijn triggers voor ons brein die het consumentengedrag onbewust beïnvloeden. Booking.com speelt daarop in door stress te creëren, bijvoorbeeld door te laten zien dat er nog maar één kamer beschikbaar is of dat de bezoeker een andere kamer al is misgelopen. Daarnaast word je op subtiele wijze verleid (‘Geheime Deal: u kunt minder betalen voor deze accommodatie door in te loggen’) en gerust gesteld, maar wel op een angst-om-iets-te-missen-achtige manier (‘Vandaag is uw geluksdag! U heeft de goedkoopste kamer bij Punta Piedra Beach Posada gekozen. Mis onze beste prijs niet, boek nu!’). Wil je alles weten over deze case, dan raad ik je aan het boek te lezen.

Naast deze handige tips staat het boek vol met opmerkelijke anekdotes en daardoor kon ik niet stoppen met lezen. Wist jij bijvoorbeeld dat ze bij filmposters vrijwel altijd de kleuren oranje en blauw bevatten omdat deze kleuren extra in het oog springen? Of dat we mensen met grote pupillen eerder vertrouwen dan mensen met kleinere pupillen? Iets om rekening mee te houden op je website!

Een beetje beledigd

Hoewel de luchtigheid van de schrijver zeker wel bijdraagt aan het verhaal, had ik soms het idee dat hij hierin iets teveel in doorsloeg en bij elke zin probeerde grappig te zijn. Zo stoorde ik me af en toe aan de minachtende manier waarop hij bepaalde doelgroepen benadert. Een designer wordt op pagina 52 “die sympathieke nerd die handig is met Photoshop” genoemd. Het komt op mij over alsof hij de doelgroep niet serieus neemt en bovendien is het nogal makkelijk (en een tikje onprofessioneel) om een label op een hele beroepsgroep te plakken. Ik kan je vertellen dat onze designer allesbehalve een nerd is ;-). Op pagina 30 worden alle webredacteuren, bloggers, contentmarketeers en communicatiemedewerkers ‘hippe tekstjestikkers’ genoemd. Of ik daar nou blij van moet worden?

Al met al ben ik te spreken over dit boek. Het is een vermakelijk boek dat je prima kunt lezen in de trein. In een uurtje tijd ben je veel informatie rijker, zoals de titel suggereert. Het zorgt er echter wel voor dat de schrijver heel erg op de oppervlakte moet blijven. Wil je verdergaan dan de basis en echt significante verbeteringen op je website doorvoeren, dan heb je toch echt een UX-designer nodig die verder kijkt. Onze collega’s van Isatis Online Results kunnen je daarbij helpen. Veel leesplezier!

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk