nieuw blogonderwerp bedenken
Abonneren

Next Post

Zo bedenk je nieuwe blogonderwerpen in een handomdraai

Door Lianne Brunken | blogonderwerpen bedenken ws

Er zijn geen nieuwtjes, je contentkalender is leeg deze week en een nieuw blogonderwerp bedenken lijkt onmogelijk. Kortom: het lijkt alsof er geen blog online komt te staan. Of toch wel? Met deze tips kun je jouw doelgroep in no time weer voorzien van interessante informatie.

1. Vraag je klanten(service)

Vraag de hulp van andere afdelingen van je bedrijf in. Welke vragen (en/of klachten) krijgt de klantenservice regelmatig te horen? Of, als je geen klantenservice hebt, welke vragen krijg je regelmatig van klanten? Je weet al dat een blog over die onderwerpen goed gelezen gaat worden, dus het is zonde daar geen werk aan te besteden. Bovendien kan het je ook tijd schelen als je niet meer altijd dezelfde vragen van je klanten hoeft te beantwoorden. Vergeet daarnaast niet ook je klanten input te vragen via bijvoorbeeld je mailing of op social media. Ook je concurrenten kun je als inspiratiebron gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ook een blog publiceren waarin je een reactie geeft op een concurrent of bijvoorbeeld branchegenoot. 

2. Review een boek

Een boek lezen en daar een interessant verslag over schrijven zorgt er niet alleen voor dat jouw eigen kennis wordt uitgebreid. Je laat je doelgroep zien dat je meegaat met de ontwikkelingen en op de hoogte bent van wat er speelt in de branche. Van een boek over de ontwikkelingen in de schoenenbranche tot een dagboek van een reis langs festivals in Nederland, er zijn altijd dingen te vertellen die ook jouw lezers interessant vinden. Misschien is er wel een winactie met de uitgever te regelen?

3. Stel je Google Alerts in

Elke morgen de nieuwtjes in je inbox ontvangen door de Google Alerts in te stellen. Daar móet toch wel iets bijzitten waarover een diepgaand blog geschreven kan worden? Let op dat een nieuwsbericht niet zomaar herschreven wordt, maar dat je er iets speciaals van maakt. Zijn de nieuwe kledingtrends van dit jaar gepresenteerd? Dan is een blog over de verschillen tussen nu en tien jaar geleden wellicht een goed idee, of licht één van deze trends uit. Ook de ideeën in Google Analytics die vertoond worden wanneer je een zoekwoordenonderzoekje doet, kan net die input geven die je nodig hebt.

4. Doe eens wat anders

Die blogs over de ontwikkelingen in je branche, tips en adviezen voor je klanten zijn natuurlijk altijd fijn. Maar waarom zou je het niet een keer over een hele andere boeg gooien? Een blog over de gesprekken die je opvangt bij het koffiezetapparaat bijvoorbeeld, of een dag uit het leven van één van jullie medewerkers. Misschien een fotoreportage van het productieproces van producten in je webshop? Zorg ervoor dat je onderwerp niet teveel afwijkt van je core business, want anders haken je lezers misschien af.

5. Denk na over alles wat je doet

Als tekstschrijver check ik ’s morgens altijd de Google Alerts en lees ik regelmatig de updates op websites die interessant zijn voor onze branche. Maar eigenlijk zou ik bij alles wat ik doe mezelf moeten afvragen of dat niet óók geschikt is voor een blog. Ga maar eens na bij jezelf: Heb je al eens een blog geschreven over de top 5 Instagramkanalen waar jij je inspiratie vanaf haalt? Of de blogs die jij volgt? Wat zijn je grootste ergernissen op de weg (als je toevallig een autoverhuurbedrijf hebt) in bed (als je bedden verkoopt) of op vakantie (als beheerder van een kampeerspullenwebshop)?

6. Haak in op de actualiteit

Misschien zie je er op het eerste gezicht niks in, maar inhaken op de actualiteit kan op veel manieren. Denk aan de Pokémonrage van een paar maanden terug, het Wereldkampioenschap Voetbal of de ingang van de wintertijd bijvoorbeeld. Met een vleugje creativiteit kun je veel leuke dingen bedenken. Misschien is er nog een speciale dag die past bij jouw business. Op deze website vind je genoeg leuke (en absurde) dagen van het jaar. Ook leuk: een reportage schrijven van de open dag, beurs of training waar je heen bent geweest.

7. Doe een voorspelling…

… of juist een terugblik. Wat is er gebeurd in jouw branche de afgelopen tijd? Verzamel foto’s van je lezers over een bepaalde interieurtrend die zij gevolgd hebben, review een ontwikkeling zoals het gebruik van mobiele telefoons nu en vijf jaar geleden of besteed aandacht aan het meest verkochte product van het afgelopen jaar. 

Hopelijk heb je nu wat meer input voor nieuwe blogartikelen. Heb je liever toch wat extra hulp nodig bij het bedenken van een onderwerp of laat je het schrijven van een tekst liever aan ons over? Dan kun je altijd contact opnemen of je abonneren op een van onze content pakketten.

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk