onderwerpregel nieuwsbrief bedenken
Abonneren

Next Post

De onderwerpregel van je nieuwsbrief: zo bedenk je hem

Door Lianne Brunken | Nieuwsbrief onderwerpregel

Populaire deals van de dag van een luchtvaartmaatschappij, de vraag of ik mee wil doen aan een onderzoek, en een niet boeiende actiemailing waarvan ik me niet eens meer kan herinneringen dat ik me daar ooit voor ingeschreven heb. Dat is wat ik zo ongeveer dagelijks zie als ik mijn mailbox open. En elke keer gooi ik alles maar weer in de prullenbak, met in mijn achterhoofd de bijtende gedachte dat ik me toch echt een keer moet afmelden voor al die mailings. Toch zie ik soms een onderwerpregel die wél mijn aandacht trekt, iets wat ik in mijn achterhoofd houd voor wanneer ik er zelf eentje moet bedenken. Deze vijf tips hebben mij zelf veel geholpen. Misschien jou binnenkort ook?

Voldoe aan de verwachtingen

Kijk naar de reden waarvoor mensen zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Hebben zij zich aangemeld om kortingen en acties in hun mailbox te ontvangen? Dan kun je ‘Drie halen, twee betalen’ natuurlijk prima in je onderwerpregel zetten. Is iemand aangemeld omdat hij of zij tips en inspiratie wil ontvangen, dan kies je natuurlijk voor iets anders. Geef je websitebezoekers de keuze in welk nieuws zij willen ontvangen bij het aanmelden op de nieuwbrief, of zorg ervoor dat je duidelijk maakt waarop de lezer zich abonneert in de begeleidende tekst bij de aanmelding.

Wees persoonlijk

Het is een open deur, maar zeker niet minder belangrijk. Persoonlijk benaderd worden en het gevoel hebben alsof de mail echt alleen naar jou verstuurd is, willen we natuurlijk allemaal. Gebruik hier echter niet de onderwerpregel voor, maar de afzender. Door te persoonlijk te worden in de onderwerpregel (en de (bedrijfs)naam van de lezer te noemen), kan jouw mail als spam overkomen. Als ik een onderwerp zie als ‘Mevrouw Brunken, profiteert u van 20% korting op onze tuinkussens?’ gooi ik de mail direct in de prullenbak. Door je eigen naam in de afzender te zetten (en niet de bedrijfsnaam), hebben je lezers het gevoel alsof je vanuit je persoonlijke mail je verhaal met ze deelt. Stuur je voor het eerst een e-mail? Dan is het beter om nog even de bedrijfsnaam te blijven gebruiken omdat die herkenning oproept.

Maak het concreet…

Mensen hebben het druk, tijd om aandachtig de mails te lezen is er niet. Laat staan nieuwsbrieven. Om in zo min mogelijk tijd toch de interesse van je lezer te wekken, moet je óf een hele intrigerende onderwerpregel bedenken, óf concreet maken wat je te bieden hebt. ‘In 6 stappen hoger scoren in Google met sterke content’ bijvoorbeeld, of ’10 handige tips voor als je niet kunt slapen’. Valt je iets op? Gebruik getallen! Niet alleen vallen ze op, het is ook heel concreet en duidelijk wat de lezer te zien krijgt.

… en wees dus niet te vaag

Het is het tegenovergestelde van concreet zijn, maar toch even de moeite waard om te noemen. Een onderwerpregel als ‘Laat iedereen doorklikken’, klinkt misschien interessant voor jou, maar de kans is groot dat je lezer geen flauw idee heeft waarover het gaat. In twee seconden moet duidelijk zijn wat je bespreekt in je mailing en of dit interessant zal zijn. Ga dus altijd bij jezelf na of het daadwerkelijk klopt wat er staat en of je onderwerpregel niet dubbelzinnig kan worden opgevat (tenzij dat je bedoeling is uiteraard).

Wees kritisch

Stel jezelf bij het lezen van je eigen onderwerpregel de vragen:

  • Zou ik deze mail openen?
  • Valt de mail op tussen de grote massa? 

Stuur jezelf dus altijd een testmailtje om te bepalen hoe je mail oogt in je inbox en kijk of het je bevalt wat je ziet. Kun je op beide vragen ‘ja’ antwoorden? Dan ben je al een heel eind. Dat zal nooit de eerste keer zijn (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Zelf kan ik soms de nieuwsbrief snel afhebben, maar ben ik vervolgens een eeuwigheid in de weer met het bedenken van de perfecte onderwerpregel omdat ik zo snel niks pakkends kan bedenken. En dan nog kan ik superblij zijn met het eindresultaat, maar vindt Nina er niks aan. Zelf zijn we altijd kritisch op elkaars creaties, waardoor we samen voor het beste resultaat gaan. Laat je creatie dus altijd even door een ander lezen.

Nog één ding…

Deze tips dragen hopelijk een steentje bij aan de open rate van je nieuwsbrief. Let er wel op dat het natuurlijk verschilt per branche, product en doelgroep welke onderwerpregel het beste werkt. Daar kom je alleen maar achter door het te doen. Ik schrijf voor meerdere branches en ben me daar maar al te bewust van. Tip: Doe A/B-testen zodat je weet wat werkt en pas je volgende mailings daar op aan. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je mailings of ben je op zoek naar een partij die een hele e-mailmarketingstrategie voor je opstelt? Met een Up-to-date abonnement mist je doelgroep nooit meer iets over jouw product, diensten of bedrijf! 

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk