Saai bedrijf sexy content
Abonneren

Next Post

Hoe maak je een 'saai' bedrijf sexy met content?

Door Lianne Brunken | saaie content sexy maken

Een inktcartridge kopen, telefoonabonnement afsluiten en verzekeringen regelen. Het zijn dingen waar niet iedereen even warm voor loopt en waarvan het mij persoonlijk niet uitmaakt welk merk of soort ik neem, als het maar de goedkoopste is. Hoe zorg je dan dat je opvalt zodat ik de volgende keer per se bij jou ga bestellen? In dit blog lees je zes handige tips voor het sexy maken van een wat minder aantrekkelijk(e) product of dienst.

1. Schrijf content waaraan je klant behoefte heeft

Zorg dat je met je content inspeelt op de vragen die op dat moment in het verkoopproces van belang zijn. Weet iemand dat hij een laptop wil kopen, maar nog niet welke en hoe? Een blog over de 5 dingen waarop je moet letten als je een nieuwe laptop koopt is dan welkom. Als die persoon uiteindelijk een top 3 heeft gemaakt, bied dan een whitepaper met een consumentenonderzoek naar de 10 beste laptops. Hierin kan hij zelf op basis van een gedetailleerde omschrijving en reviews zijn keuze maken. Laat zien dat jij de professional bent waar de klant terecht kan voor al zijn vragen, wat de kans groter maakt dat hij uiteindelijk ook bij jou zal kopen. Op die manier heb je geen extra toeters en bellen nodig, maar ben je al interessant genoeg als jij de vragen van de klant kunt beantwoorden.

2. Maak het herkenbaar

Hoe zorg je dat je opvalt bij de massa? Met content die herkenbaarheid oproept bijvoorbeeld. Zo plaatsen ze bij zorgverzekeringsmaatschappij Zekur regelmatig leuke posts op Facebook. Hoewel dit soort posts bedoeld zijn om verzekeringen te verkopen, nodigen ze ook uit tot liken en delen. Maak je posts menselijk door niet (direct) over het product te praten, maar te focussen op de situaties die voor iedereen herkenbaar zijn.

3. Maak je doelgroep bewust

Energie vergelijken en overstappen naar een andere leverancier kan je tot een paar honderd euro per jaar aan kosten schelen. Maar dat weten veel mensen niet. Zelf schrijven we ook voor een energievergelijkingswebsite, en dus weten we maar al te goed dat meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens in de laatste vijf naar niet is overgestapt. Het is dus van belang dat mensen bewust worden van de noodzaak van je product of dienst, voordat ze geld aan je gaan spenderen. Een nieuw soort matras introduceren? Een bodylotion op de markt brengen? Of een reis naar India verkopen? Welk product je ook aanbiedt, maak mensen ervan bewust wat het betekent als ze jouw product of dienst gaan aanschaffen (of wat ze missen als ze dat juist niet doen).

4. Sluit aan bij de actualiteit

Wat betekent een verandering rondom hypotheken concreet voor de consument? Een ideale blog voor een hypotheekverstrekker. En wat als blijkt dat vliegtuigmaatschappijen consumenten te weinig compenseren bij vertragingen? Een blog met daarin tips voor de consument van een juridisch adviesbureau is dan heel welkom. Iets dat normaal ver van de consument afstaat, kan dan ineens dichtbij hem komen te staan. Bedenk bij alles: kan ik hier contentwise iets mee? Uiteindelijk zul je er handigheid in krijgen en twists bedenken bij allerlei onderwerpen.

5. Maak het menselijk

Een zakelijk blog beginnen met een anekdote die je zelf meemaakte, een foto van de mensen in je magazijn op Snapchat delen, een vlog van een medewerker die een veelgestelde vraag beantwoordt. Dit soort ideeën kun je in elke branche wel toepassen. Op die manier kun je een gezicht achter je bedrijf plakken, word je menselijker en is de kans groter dat je blijft hangen in het hoofd van de consument. Ook leuke nieuwtjes delen en daarbij je doelgroep betrekken is altijd goed. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld van Combifit, een groothandel voor de beglazingswereld.

 6. Laat anderen aan het woord

Geloof jij altijd alles wat een verkoper tegen je vertelt over zijn product? Zelf ben ik sceptisch genoeg om niet altijd alles even serieus te nemen. Als ik een digitale camera of telefoon koop, lees ik de reviews van andere consumenten omdat ik dan het idee heb ik écht eerlijke informatie lees. Laat daarom anderen vertellen over jouw product, door bijvoorbeeld een filmpje te maken van mensen die je interviewt op straat, een blog met vragen aan een gebruiker van je product of beloon de vijf leukste reviews met een weergave op social media.

Vind jij je product saai? Krijg jij met moeite aansprekende content bedacht die je doelgroep aan je bindt? Denk dan even hieraan: Voor de juiste doelgroep ben je interessant, de doelgroep die een behoefte of probleem heeft. Deze mensen willen jouw product immers kopen. Je moet dus alleen de juiste snaar weten te raken om op te vallen tussen de concurrentie.

En misschien nog wel het belangrijkste: als volgens jou je product niet interessant is voor je doelgroep, zijn je concurrenten dat ook niet. Het enige dat jij dus hoeft te doen is interessanter zijn dan hen. En dat gaat wel lukken toch ;-).

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk