Skyscraper techniek
Abonneren

De skyscraper techniek: zo verbeter jij je autoriteitspositie én je vindbaarheid

Door Nina Gajic | skyscraper techniek

Sommige grote merken hoeven maar een blog te plaatsen en in een mum van het tijd wordt het opgepikt door andere bedrijven en consumenten. Misschien dat je net als ik ook weleens iemand tagt op Facebook als je een superinteressant onderwerp voorbij ziet komen dat al duizenden keren geliked is. Hoe zorg je ervoor dat ook jouw content het grote publiek bereikt? Daarvoor kun je de skyscraper techniek gebruiken. In dit blog leg ik je uit hoe je zo’n tekst kunt realiseren.

Wat is de skyscraper techniek?

De skyscraper techniek is simpel gezegd een manier om bestaande content van je concurrenten te verbeteren. Zie de zoekresultaten in Google als een skyline, waarop elk zoekresultaat een gebouw is. Nu aan jou de taak om boven het beste zoekresultaat uit te komen met een wolkenkrabber (ofwel sky scraper). Dat doe je door een artikel te schrijven dat de massa bereikt. Je zorgt ervoor dat jouw artikel uitgebreider en relevanter is dan de bestaande content in de zoekresultaten. Ga voor een samenwerking met experts en zorg voor relevante links naar jouw website. Misschien klinkt het tijdrovend, en dat is het ook. Maar je zult het merken aan de resultaten.

De voordelen van de skyscraper techniek

Het grootste voordeel van deze techniek is dat je werkt aan een betere autoriteitspositie én je jouw vindbaarheid in Google verbetert. Hoe vaker je blogs plaatst waarin je de input van experts verwerkt, hoe betrouwbaarder je wordt. Wat betreft je vindbaarheid: je plaatst linkjes in je tekst en mensen linken naar jou. Wellicht zullen ze je artikel delen op social media. Daarnaast verschijn je met de juiste zoekwoorden in de tekst hoger in Google. Alles bij elkaar zorg je voor een betere vindbaarheid van je website. Dit is wat je moet doen:

1. Zoek een goed onderwerp

Zorg dat je voor een onderwerp gaat waarmee je de massa aanspreekt en je dus niet in een niche gaat zitten. Je wilt immers dat jouw blog wordt opgepikt door anderen, en de kans daarop is groter bij een blog dat een grote doelgroep aanspreekt. Gebruik bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google of gebruik de suggesties onderaan de pagina die Google je geeft als je een zoekopdracht invoert. Een matrassenfabrikant zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een populair onderwerp als ‘beter slapen in de zomer’.

2. Bekijk de concurrentie

Lees enkele blogs van je concurrenten. Wat schrijven zij over dit onderwerp? De kans is groot dat je lijstjes aantreft met tips of redenen. Dit soort blogs zijn ideaal voor deze techniek. Waarom dat is, leg ik je later uit.

3. Maak je eigen blog beter

Bedenk, als je de blogs van je concurrenten hebt gelezen, hoe je deze blogs kunt verbeteren. Zijn er bepaalde invalshoeken onderbelicht gebleven? Kijk of er bepaalde instanties of organisaties als bron worden gebruikt. Deze bronnen zijn misschien wel interessant voor een interview, waarvan je een paar quotes in je eigen blog kunt gebruiken. Of vraag deskundigen voor extra input of tips. Als je de matrassenfabrikant bent, kun je tips van een slaaptherapeut of een universitair docent in slaap- en slaapstoornissen vragen.

4. Ga op zoek naar experts

Het voordeel van experts aan het woord laten in jouw artikel, is dat je een soort co-creatie maakt. Zij voelen zich (meestal) vereerd dat je op hun expertise vertrouwt en daarover zelfs wilt schrijven. Daarom zijn blogs met lijstjes ook zo handig, omdat je ze makkelijk kunt maken als je input hebt van meerdere experts. Blogs met daarin een reactie van experts vormen daarnaast een extra middel om je lezer te overtuigen van het standpunt van de expert, dat hopelijk ook weer (direct of indirect) past bij jouw product. Je werkt met input van experts aan de kwaliteit van je artikelen. Dat heeft niet alleen invloed op jouw merk en wat je doelgroep van je vindt, maar ook voor je vindbaarheid in Google. Wordt jouw blog ineens ontzettend veel gedeeld, dan stijgt jouw vindbaarheid in de zoekmachine. Je begint je zoekactie met het googelen naar websites die te maken hebben met jouw blogonderwerp, maar geen concurrent zijn.

5. Benader de experts

Benader je experts op een manier waarop ze zich speciaal voelen. Beloof ze dat je hun naam in het artikel benoemt. Vooral wanneer je al andere specialisten hebt kunnen vinden, is de kans groot dat ze graag willen meewerken aan je artikel.

6. Wees lief voor Google

Wil je de meeste vruchten kunnen plukken van je creatie, optimaliseer je tekst dan wat betreft SEO. Plaats de juiste zoekwoorden in je tekst, en vergeet niet het zoekwoord waarmee je in eerste instantie op zoek ging naar de blogs van je concurrentie. Vergeet uiteraard nooit je doelgroep uit het oog. Je bezoekers moeten het immers willen delen en dus staan zij nog altijd op nummer één.

7. Deel je artikel

En vooral: laat het delen. Hiervoor kun je uiteraard de experts vragen die je hebt geïnterviewd. Benader ook andere interessante partijen. Voor de matrassenfabrikant kunnen dat gezondheidsblogs zijn. Je hebt meer kans als je twee mails stuurt in plaats van een. Je stuurt dan eerst een mailtje waarin je vraagt of die persoon wil meewerken. Is hij of zij enthousiast, dan stuur je het blog mee. Het schijnt beter te werken als je het blog pas stuurt als er interesse is getoond. Op die manier weet je tevens wie écht interesse heeft.

Als er vervolgens vanuit verschillende domeinen naar je blog wordt gelinkt, verbetert je linkprofiel. En dat zorgt er weer voor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. En dat zorgt er weer voor dat meer mensen op je website terechtkomen. En dat zorgt… (je snapt vast waar ik heen ga ;-) ). Klinkt het toch iets te ingewikkeld maar zou je deze techniek wel graag bij jouw eigen business willen uitproberen? Mail ons dan via hallo@allesiscontent.nl, zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden.

Nina



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk