Veelgestelde contentvragen
Abonneren

Next Post

Waarom, hoe lang en waarover? 6 veelgestelde vragen over content marketing

Door Nina Gajic | Veelgestelde contentvragen

“Nina, jij doet toch iets met content marketing, blogs schrijven enzo? Wat levert dat nou op? Over mijn branche is al zoveel gepubliceerd, wat voeg ik nog toe met mijn content? Hoe kom ik in vredesnaam aan boeiende blogonderwerpen, mijn branche is ‘saai’? En hoeveel budget moet ik eigenlijk reserveren voor content marketing?” Zomaar een paar content gerelateerde vragen die mensen in mijn omgeving geregeld aan mij stellen. Daarom heb ik de meestgestelde contentvragen gebundeld en geef ik er in dit blog antwoord op.

Graag wil ik allereerst benadrukken dat content marketing veel meer is dan alleen wat blogposts schrijven. Naast de bovenstaande vragen, vragen mensen me ook geregeld wat ik zoal doe de hele dag als content marketeer. Nou dat is vrij veel, kan ik je vertellen. Zo veel dat ik er een heel blog aan kan wijden. Dus wie weet een leuk idee voor een toekomstig blog ‘Mijn leven als content marketeer’. Maar voor nu richt ik mij op de onderstaande 6 vragen.

“Wat heb ik nog bij te dragen met mijn content? Er is toch al meer dan genoeg over mijn branche/product/dienst online te vinden!”

Ja, ik kan inderdaad niet ontkennen dat je online meer dan genoeg kunt vinden over allerlei onderwerpen. We worden dagelijks steeds meer overspoeld met content. Desondanks is het belangrijk om als bedrijf met regelmaat content te publiceren voor je doelgroep (en voor Google). Het is echter zaak om je te focussen op kwaliteit en niet alleen te schrijven om te schrijven. Mijn advies: Blijf niet aan de oppervlakte en vermijd hele brede/algemene onderwerpen waar al voldoende over gepubliceerd is omdat je hierdoor niet meer opvalt in de grote massa. Ga liever meer de diepte in en stel je op als een ware expert. Vind de niche binnen jouw branche of binnen een bepaald onderwerp en richt je daar op. Op deze manier ziet jouw doelgroep jou als een online autoriteit binnen jouw vakgebied. Het is weliswaar een kleinere doelgroep die je waarschijnlijk aanspreekt, maar het zorgt er wel voor dat je eruit springt. 

“Waar moet ik toch telkens over bloggen? Dat wat ik aanbied is te ‘simpel’ of ‘saai’ om content over te blijven creëren.”

Deze vraag hangt natuurlijk enigszins samen met de vorige vraag. Ik kan me voorstellen dat het geregeld een hele opgave kan zijn om met mooie blogonderwerpen te komen. Hoe ‘saai’ of ‘simpel’ je ook denkt dat jouw product of dienst is, er is meer over te vertellen dan je denkt. Ook hierbij geldt echter dat het weer om de kwaliteit in plaats van om de kwantiteit moet gaan en dat je goed te rade moet gaan bij je doelgroep waar deze behoefte aan heeft. Lees ook de blog van mijn collega Lianne dat ze onlangs schreef over hoe je aan nieuwe blogideeën komt. Er staat vast iets bij waar je nog niet aan gedacht hebt en dat je ook heel goed kan toepassen binnen jouw branche.

“Hoe lang moet een goede blogpost zijn?”

Ik zou zeggen, maak je daar vooral niet te druk om. Zet eerst kort voor jezelf uiteen wat je allemaal wilt vertellen en begin gewoon met schrijven. Ook hierbij gaat het weer om kwaliteit, maar ook om relevantie en het doel dat je voor ogen hebt met je content. Wat weet je doelgroep eigenlijk over onderwerp X? Het ene onderwerp behoeft bijvoorbeeld meer uitleg/achtergrondinformatie dan een ander onderwerp. Allemaal zaken die je in overweging moet nemen bij het creëren van content.  

Een interessant feitje dat je misschien niet verwacht in deze vluchtige online wereld: Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat langere content (1500+ woorden) absoluut geen no go is. Het blijkt namelijk dat langere content vaker gedeeld wordt op social media dan korte content. Dat komt onder meer doordat lange content meestal meer diepgang heeft, waarin iemands expertise goed tot zijn recht komt (zie ook het antwoord op vraag 1). Hoe fijn is het dan als je je bezoekers van volledige info kunt voorzien, zonder dat ze andere sites/bronnen hoeven af te struinen? Zo claim je nou die autoriteitspositie. 

“Waarom zou ik jou (freelance tekstschrijver) moeten inhuren voor het schrijven van mijn content? Dat kan ik zelf toch ook?"

Zeer begrijpelijke vraag, die ik zo vaak kreeg dat ik er een heel blog over heb geschreven met de titel: ‘Tekstschrijver inhuren? Wat levert het je nu echt op?’. In het blog zet ik alle voordelen van het inhuren van een tekstschrijver voor je op een rij en vertel ik je specifiek wat je van Alles is Content kunt verwachten als je voor ons kiest.

“Hoe moet ik eigenlijk omgaan met SEO-contentaspecten versus de gebruikerservaring?”

Regel nummer 1: Je schrijft in de eerste plaats ALTIJD voor je doelgroep en niet voor Google (of een andere zoekmachine). Plaats de gebruikerservaring dus boven de SEO-aspecten. Natuurlijk wil je met je pagina hoog scoren in de zoekmachine(s), maar je uiteindelijke doel is dat mensen iets ondernemen op je site en het liefst ook nog eens of vaker terugkomen. En dat gaat natuurlijk nooit lukken als al je content in het teken van een machine staat, in plaats van een persoon. Daarnaast wordt Google ook steeds ‘slimmer’. Het draait er bij Google om dat ze hun gebruikers kwaliteit willen bieden en daar hoort dus content bij die relevant is voor de bezoeker en die de bezoeker dus op prijs stelt. Hoe beter je dit toepast, hoe meer Google jouw pagina waardeert.

“Hoeveel marketingbudget moet ik reserveren voor content marketing?”

Van alle vragen die ik krijg, is dit de meest lastige vraag waar ik helaas geen eenduidig antwoord op kan geven. Het budget is geheel afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en de doelstellingen die je hieraan koppelt. Bepaalde vormen van content werken voor het ene bedrijf beter dan voor het andere, maar daar zijn bijvoorbeeld ook weer andere kosten aan verbonden (denk onder andere aan tekst vs. video). Het allerbelangrijkste is dat je je doelen goed voor ogen moet hebben en dat je deze goed hoort uit te werken in een strategie. Stel KPI’s op zodat je achteraf kunt nagaan in hoeverre je content succesvol is en om te bepalen of en waar je moet bijsturen om het maximale rendement te behalen. Het klinkt misschien heel logisch en simpel, maar in de praktijk zie ik geregeld dat bedrijven geen duidelijke contentstrategie en -doelen voor ogen hebben. Hierdoor weten ze niet waar ze naartoe willen groeien, met als gevolg dat ze te snel afhaken als het op content creatie aankomt omdat ze niet inzichtelijk krijgen wat het oplevert. 

Heb jij een andere content gerelateerde vraag die ik hierboven niet heb beantwoord? Mail deze dan gerust naar hallo@allesiscontent.nl. Of ben je op zoek naar een partij die online teksten voor je kan schrijven? Check dan onze abonnementsvormen.

Nina



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk