verschil in online shoppen mannen en vrouwen
Abonneren

Next Post

Mannen en vrouwen: zo spreek je ze aan in je webshop

Door Lianne Brunken | Vrouwen mannen webshop ws

In mijn vorige blog kon je al lezen over de verschillen tussen online shopgedrag van mannen en vrouwen. Nu geef ik je acht handige tips die je kunt toepassen om jouw website zo goed mogelijk aan te passen op jouw mannelijke of vrouwelijke doelgroep.

Een klein kanttekeningetje

Om te beginnen is het belangrijk te vertellen dat er verschillende algemene kenmerken zijn voor het shopgedrag van mannen en vrouwen. Dat betekent echter niet dat alle vrouwen en alle mannen op die manier winkelen en dat mannen alleen geïnteresseerd zijn in techniek en vrouwen enkel in mode en verzorging. Uit het Grootschalig doelgroeponderzoek van Sanoma/SBS uit 2015 bleek dat daarnaast alleen al onder vrouwen 8 verschillende typen te onderscheiden zijn. Over het algemeen kom je een heel eind als je de volgende tips ter harte neemt.

1. Toon de prijs op de juiste manier

Vrouwen: Vrouwen zijn gevoeliger voor kortingen en acties, dus zorg vooral dat deze goed worden weergegeven. Maak een aparte ‘Sales’-sectie op je homepage of bij een bepaalde productcategorie. Vrouwen voelen zich graag speciaal, dus een extraatje (zoals een proefpakketje of tegoed) bij de bestelling doen en dit ook vermelden bij de prijs kan ze over de streep trekken. Mij in elk geval wel! 

Mannen: Mannen vinden net als vrouwen de prijs belangrijk, maar deze is voor hen minder doorslaggevend. Toon de verzendkosten, de mogelijkheid om gratis te retourneren (als die er is) en de besteltijd. Mannen vinden het trouwens heel irritant als een product niet leverbaar is, want dan kunnen ze hun aankoop niet afronden en is hun 'jacht' (zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige blog) niet voltooid. 

2. Speel in op emoties (of juist niet)

Vrouwen: In veel gevallen is een vrouw op zoek naar ‘iets leuks’ en struint ze daarbij heel het internet af. Door inspiratie in je webshop te tonen, kun je haar overhalen dat ‘leuke product’ bij jou te kopen. Laat bij producten niet alleen reviews zien van andere gebruiksters, maar laat ze desgewenst ook hun eigen foto’s plaatsen. Primark heeft bijvoorbeeld een aparte sectie op de website waarop mensen inspirerende foto’s kunnen plaatsen. Plaats blogs en verwijs daarin naar je producten (of andersom) en speel met inspiratie op social media waarin je doorverwijst naar je website.

Mannen: De man gaat recht op zijn doel af en weet precies wat hij wil hebben. Meer informatie dan nodig is, is ongewenst. Geef hem de juiste informatie (vooral de specificaties), de prijs en de verzendkosten, en that’s it.

3. Toon de juiste productinformatie

Vrouwen: Vrouwen zijn op zoek naar details van een bepaald product. Van welk materiaal is dit vestje gemaakt? Of wat voor soort foto’s kun je maken met deze Nikon?

Mannen: Informatie die mannen interessant vinden, zijn (technische) specificaties en afmetingen en de praktische zaken. Zorg dus voor een duidelijke vermelding hiervan bij je product. Een vergelijkingsmodule waarbij de technische verschillen tussen twee producten duidelijk worden is ook een goede aanbeveling. Nog een tip: mannen houden van een ruime selectie aan producten per pagina zodat ze sneller hun keuze kunnen maken.

4. Kies de juiste afbeeldingen

Vrouwen: Kies een duidelijke foto en (wanneer jouw product zich daarvoor leent) eentje waarop een vrouw staat waarmee de doelgroep zich kan identificeren. Zorg ervoor de foto ingezoomd kan worden en dat deze van goede kwaliteit is. Heb je een webshop in kleding, schoenen of verzorgingsproducten? In dat geval kun je inspelen op het feit dat vrouwen veelal hun uiterlijk belangrijk vinden en graag zeker weten dat een bepaald shirtje hen goed staat. Je kunt bijvoorbeeld de maat en de lengte van het model op de foto in de productomschrijving vermelden. Only doet dat goed. Zelf kan ik heel blij worden van een fotoserie bij een leuk jurkje zodat ik kan zien welke opties het kledingstuk allemaal biedt. 

Mannen: Laat de kleur van bijvoorbeeld het kledingstuk duidelijk zien, toon die laptop vanuit verschillende hoeken of zorg dat de man die schoenen duidelijk kan zien. Een goed overzicht is ook voor mannen erg belangrijk, maar leg vooral de nadruk op het product en niet op een mooie achtergrond of model.

5. Een goede zoekfunctie is belangrijk

Vrouwen: Vrouwen en mannen zoeken op een verschillende manier. Bij elektrische apparaten zal bij vrouwen het design meer dan bij mannen meespelen. Houd daar bij de zoekfunctie rekening mee, bijvoorbeeld door een kleurkeuze toe te voegen of een vinkje met ‘doorzoek onze kortingsartikelen’ (zoals je al had kunnen lezen bij punt 1). Ook zoeken vrouwen op merk.

Mannen: Mannen willen zo snel mogelijk hun doel bereiken en dat is iets waarop je goed kunt inspelen op je website. Als mannen een product op het oog hebben en deze zoeken op je website, willen ze dat het juiste product verschijnt. Heb je bijvoorbeeld een overhemdenwebshop? Laat mannen dan de kleur en boordmaat invullen, zodat er zo min mogelijk keuzes ontstaan. Afhankelijk van het soort product dat je hebt, kun je ook al bij de zoekresultaten de button ‘Voeg toe aan winkelmandje’ toevoegen. Daarnaast zoeken mannen op product, in tegenstelling tot vrouwen die dus op merken zoeken.

6. Vertoon de juiste productlijsten

Vrouwen: Voor veel vrouwen doen de meningen van anderen ertoe. Zij willen weten of die tas of dat boek ook leuk wordt gevonden door vriendinnen of andere koopsters. Plaats dus een productlijst met ‘Anderen kochten ook’ of plaats reviews bij een bepaald product. Vrouwen struinen rond en gaan op zoek naar een product dat aan bijna al hun eisen voldoet, dus als dit zo is, laat dan ook zoveel mogelijk (relevante) informatie zien.

Mannen: De helft van de Nederlandse mannen bestelt regelmatig meer dan hij nodig heeft om onder de verzendkosten uit te komen. Daar kun je goed op inspelen door bij een bepaald product andere bijpassende producten te tonen.

7. Kies de juiste content

Vrouwen: Over het algemeen letten vrouwen vaker op kleine dingen en laten ze zich leiden door hun emoties bij een aankoop. Maak daarom van een productomschrijving een productbeleving. Zelf ontdekte ik bijvoorbeeld bij het boeken van een meerdaagse tour op vakantie dat ik mezelf prettiger voelde bij het verhaaltje op de website van aanbieder A terwijl dezelfde tour bij aanbieder B goedkoper was. De reden? Het verhaaltje bij aanbieder A sprak me meer aan en was uitgebreider, in tegenstelling tot de summiere informatie van aanbieder B met alleen de noodzakelijke informatie als de bezienswaardigheden die ze aandoen en de begin- en eindtijd. En: ga voor een blog. Zakelijk bloggen is ideaal om een vrouw aan te spreken, te zorgen voor naamsbekendheid en in the end naar meer conversie te leiden. 

Mannen: Mannen willen lezen over de concrete dingen die ertoe doen, zoals de specs. Bij producten als camera’s of laptops is het daarom slim een schema te plaatsen met daarin alle technische informatie die er nodig is.

Heb jij nog andere tips of bevindingen die je graag wilt delen? Of loop je ergens tegenaan en wil je graag onze hulp? Laat het ons weten!

Lianne 



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk