Voorkom komkommertijd binnen je content marketing strategie
Abonneren

Next Post

Voorkom komkommertijd binnen je content marketing strategie

Door Nina Gajic | Content komkommertijd

De zomervakantie is voor bijna iedereen aangebroken. Overal waar ik om me heen kijk hebben mensen de zomer in de bol, including yours truly. Het aftellen tot de vakantie is ook voor mij begonnen: ik ben toe aan zon, zand, zee and whatnot. En hoewel het overal komkommertijd tijd is, betekent het niet dat dat voor jouw site en social kanalen hoeft te gelden. Ik geef je tips en tricks om ook tijdens de zomermaanden je content marketing ‘levend’ te houden en ik leg uit waarom dit belangrijk is.

Leesvoer voor op vakantie

Ik hoor vaak stellingen om me heen als: ‘Maar in de zomer leest toch niemand een blog!’ of ‘Niemand zit in de zomermaanden te wachten op een nieuwsbrief.’ Ik zeg dan: ‘Gemiste kans!’ De zomermaanden zijn juist een uitstekende tijd om luchtige en prikkelende content de creëren. Wij mensen denken misschien wel in termen als zomervakantie of bouwvak, maar daar heeft social media bijvoorbeeld lak aan. Tijdens de vakantie heeft men juist tijd, dus men is actiever op verschillende social media kanalen. Tja, en als je als onderneming dan niet zichtbaar bent gedurende deze periode is dat een gemiste kans. Dus deel dat blog via Facebook of verstuur die zomernieuwsbrief!

Contentkalender, hét middel tegen het zomerinkakkertje

Maar hoe voorkom je dat zomerinkakkertje op content gebied dan? Één woord: killer contentkalender (oké dan, twee woorden). Als het goed is maak je het hele jaar door gebruik van een contentkalender. De kalender biedt houvast. Je weet op voorhand waar je over wilt communiceren, op welke kanalen en wanneer. Een kalender vul je natuurlijk niet as you go along, maar je denkt ruim van tevoren na over onderwerpen en tijdstippen. Zo kun je natuurlijk ook goed rekening houden met de zomermaanden. Dus dat zomerinkakkertje kan zich met een kalender niet echt voordoen.

Vooruitwerken en plannen = onbezorgd van de zomer genieten

Je hebt je contentkalender en als het goed is hebben jullie ook een vakantieplanning zodat jullie weten wie binnen jullie organisatie wanneer vakantie heeft. Dan is het slechts een kwestie van vooruitwerken en plannen. Blok bijvoorbeeld één of twee weken af waarin je dedicated vooruit gaat werken en dus blogposts, nieuwsbrieven en social media posts gaat maken. Je onderwerpen weet je al, die staan immers in je contentkalender. Het is dus zaak om de juiste input te verzamelen en deze te vertalen naar aantrekkelijke content. En het publiceren van je content hoeft natuurlijk ook geen problemen op te leveren, je kunt inplannen wanneer je wilt dat jouw mailing wordt verstuurd of je social media posts online komen.

Reruns niet alleen populair op tv

We kennen het allemaal: je zet in de zomer je tv aan en wat zie je? Juist de zoveelste keer die aflevering van The Big Bang Theory waarin de gang de lift opblaast waardoor ze altijd de trap moeten nemen. Wat is dat toch met herhalingen op tv? Omroepen hebben hier verschillende redenen voor: één ervan is de kracht van herhaling. Het principe van reruns kan ook goed werken als het gaat om je content marketing. Is het qua planning lastig om flink vooruit te werken omdat de bezetting krap is? Dan kun je eens kijken naar sterke content die je eerder publiceerde. Kun je ergens een zomerinhaker vinden? Kun je inspelen op de actualiteit? Vaak heb je met een paar kleine tweaks weer verse content.

Besteed het uit

Wil je echt onbezorgd van je zomervakantie genieten? Dan kun je er natuurlijk ook altijd voor kiezen om je content marketing uit te besteden aan bijvoorbeeld Alles is Content. Wij gaan in de zomer gewoon lekker door! Er is altijd bezetting, waardoor onze klanten nooit zonder verse content komen te zitten. 

Enjoy your summer!

Nina



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk