Zakelijk bloggen meer bezoekers
Abonneren

Next Post

Waarom zakelijk bloggen je meer bezoekers oplevert

Door Lianne Brunken | meer bezoekers zakelijk bloggen

Iedereen roept het altijd: zakelijk bloggen is slim, want je trekt meer bezoekers naar je website. Maar, hoe dan? Deze vraag krijgen we regelmatig van klanten te horen. Tijd dus voor een antwoord.

1. Je doelgroep vindt je interessant

De meest voor de hand liggende manier (en de reden waarom we het allemaal doen) is interessante blogs plaatsen waarmee je inspeelt op de behoefte van de klant. Je moet je bezoekers een reden geven voor het terugkeren naar jouw website, namelijk dat je interessant bent en professionaliteit uitstraalt. Bovendien heb je kans dat je lezers je blog gaan delen op Facebook of andere mensen aanraden je website te bezoeken. Want dat is uiteindelijk waar het allemaal begint bij bloggen: je doelgroep aan je binden.

2. Google heeft een reden om regelmatig langs te komen

Zoekmachines indexeren constant websites. Ze bepalen op welke plaats de sites in de zoekmachineresultaten verschijnen bij een bepaalde zoekopdracht. Dat gebeurt aan de hand van een bepaald algoritme en dat hangt af van diverse (SEO-)factoren. Een van die factoren is de mate van publicatie van nieuwe relevante content met de juiste linkjes. Zet jij regelmatig goede content online, dan is de kans aanwezig dat jouw website na het eerstvolgende bezoekje van Google hoger in de zoekresultaten verschijnt. Het gaat echter wel om relevante teksten met kwalitatieve linkjes, seo-geoptimaliseerde teksten dus. Bezoekers (en dus ook Google) zien een website die actueel is en regelmatig wordt geüpdatet, als relevanter dan een website met verouderde informatie (die inmiddels mogelijk niet meer klopt).

3. De linkjes zorgen voor een hogere ranking

Plaats jij een blog, dan is het slim als je met geoptimaliseerde linkjes verwijst naar andere plaatsen op je website. Dat zorgt er namelijk voor dat de interne linkstructuur van je website steeds sterker wordt en Google daardoor meer waarde hecht aan je site. Om je daarvoor te belonen zal hij je hoger in de zoekresultaten laten verschijnen. Het gaat wel alleen om relevante en waardevolle linkjes, dus een linkje plakken achter ‘klik hier’ werkt niet. Wat wel werkt is een linkje plaatsen achter de woorden waarover ook op de vervolgpagina geschreven wordt én zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Een voorbeeld: Een linkje plaatsen achter ‘energie vergelijken’ en doorlinken naar een pagina die 'www.sitenaam.nl/energie-vergelijken' heet in de zin ‘Daarom is energie vergelijken een slimme optie’.

4. Leesvoer voor social media en nieuwsbrieven

Blogs vormen interessante input die jij kunt delen op social media om zo bezoekers aan te trekken. Op die manier werk jij aan je naamsbekendheid en zullen volgers (en vrienden van volgers), als de content interessant genoeg is, doorklikken naar je website.

5. Meer mogelijke matches

En dan bedoelen we een match tussen jouw blog en de zoekwoorden die mensen intypen in zoekmachines. Hoe meer interessante content jij plaatst en hoe relevanter jouw pagina wordt, hoe hoger Google doorgaans jouw website in de zoekresultaten vertoont en des te groter de kans wordt dat iemand jouw website aanklikt. Het gaat echter wel om kwalitatieve content, en niet om de hoeveelheid. Je teksten moeten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (en je doelgroep natuurlijk). Plaats je alleen heel veel content online en let je niet op de kwaliteit, dan kan het zijn dat Google je website minder goed zal waarderen. Relevantie is key. Past jouw content niet bij de zoekopdracht die de bezoeker heeft ingevoerd in Google, dan zal de zoekmachine je website minder hoog vertonen.

6. Je blogs laten delen

Plaats je interessante content en vinden anderen het de moeite waard om dat te delen, dan is de kans aanwezig dat zij het linkje van je blog op hun website delen. Dit wordt link earning genoemd. Niet alleen bepaalt het de populariteit van je website en kom je dus hoger in Google te staan, maar ook wordt je blog onder meer mensen verspreid. Vooral als je blog op social media gedeeld wordt, zul je veel meer exposure krijgen, maar deze links leveren geen hogere positie in Google op omdat deze linkjes niet gevolgd worden door de zoekmachine.

Plaats jij al regelmatig blogs? Of heb je geen idee hoe je er precies aan moet beginnen? Ons Up-to-date abonnement biedt uitkomst. Ontvang elke maand artikelen voor een vaste prijs, speciaal geschreven voor jouw doelgroep en website. Is jouw doel zo hoog mogelijk in de zoekmachines te staan? Dan is het SEO-abonnement je op het lijf geschreven. 

Lianne



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk