Zo verzamel je in no time nieuwsbriefabonnees
Abonneren

Next Post

Zo verzamel je in no time nieuwsbriefabonnees

Door Gastbloggers | Nieuwsbriefabonnees

Een nieuwsbrief, waarom heb ik die nodig? Biedt e-mailmarketing eigenlijk nog wel voordelen? Lezen mensen überhaupt hun e-mails nog?

Het antwoord op al deze vragen is: JA!

Ook in 2017 is e-mailmarketing nog steeds een populair marketingkanaal. Één die veel marketeers over het hoofd zien. En dat is jammer. Niet alleen is e-mailmarketing namelijk het goedkoopste kanaal, ook kun je je lezers persoonlijk en doelgericht bereiken. Wanneer de e-mail eenmaal geopend is, heb je de volledige aandacht van de lezer. Toegegeven, het vergt wat tijd om een aantrekkelijk en relevant onderwerp voor de ontvanger te bedenken, maar dan heb je ook wat.

Het onderwerp terzijde, laten we eerst beginnen met hoe je nieuwsbriefabonnees verzamelt. In dit artikel legt Megan van nieuwsbrief software Newsletter2Go uit hoe je ervoor zorgt dat mensen zich voor je nieuwsbrief aanmelden.

Een aanmeldformulier hier, een aanmeldformulier daar

De nieuwsbriefaanmeldingen beginnen met een aanmeldformulier. Deze kun je met de meeste nieuwsbrief tools ontwerpen. Vraag het liefst zo weinig mogelijk informatie, dus beperk de invoervelden tot het e-mailadres en eventueel de naam. Hoe minder barrières er ontstaan bij de aanmelding, hoe groter de kans op succes.

Heb je het aanmeldformulier eenmaal ontworpen, dan is het tijd om deze strategisch op je website te plaatsen. Het formulier vind je vaak terug op de meest algemene plaatsen op de website, zoals in de header, sidebar of footer. Daarnaast kun je ook denken aan een plaatsing onderaan een blogartikel of op de Over onspagina.

Hoewel de pop-up variant door sommigen als irritant gezien wordt, heeft deze wel een hoog succesratio. Een exit pop-up die zichtbaar wordt wanneer de lezer de website verlaat, verhoogt de kans op aanmeldingen aanzienlijk. Een nieuwsbrief is namelijk doorgaans niet datgene waarnaar de lezer op zoek is bij het bezoeken van een website. Wanneer je de nieuwsbrief daarom niet goed zichtbaar promoot, zullen weinig lezers zelf initiatief nemen en zich aanmelden.

Wat is het voordeel voor mij?

Een nieuwsbrief, leuk, maar veel mensen vragen zich af waarom ze hun e-mailadres zouden moeten achterlaten. Waarom verdien jij een plekje in hun inbox? Wat is het voordeel voor de lezer?

Jouw taak is om de lezer te overtuigen van de relevantie van de nieuwsbrief. Wat kun je de bezoeker aanbieden? Heeft hij een specifiek probleem, leert hij graag meer over een bepaald onderwerp of is hij op zoek naar een goedkopere manier om van je product of service gebruik te maken?

Online shops promoten vaak hun gratis nieuwsbrief door een kortingsbon aan te bieden, terwijl marketingblogs hun lezers overtuigen met handige checklists of een interessante whitepaper.

Voorbeeld nieuwsbriefpromoties ter inspiratie:

  • De stockphoto website Death to The Stock stuurt abonnees hoogwaardige stockphoto collecties die gratis en rechtenvrij te gebruiken zijn.
  • E-commerce Zalando biedt 10% korting op de eerste aankoop wanneer lezers zich voor de nieuwsbrief aanmelden.
  • Albert Heijn houdt shoppers wekelijks op de hoogte van nieuwe bonusaanbiedingen en Allerhande recepten.
  • Voetbalclub Ajax gebruikt hun leuke prijsvragen en belangrijke aankondigingen als reden voor de inschrijving.
  • Boekenwinkel Bruna biedt boekenwurmen gratis verzending in ruil voor een aanmelding.
  • Marketingwebsite Frankwatching laat lezers zelf kiezen waarop ze zich willen abonneren, zoals een wekelijkse nieuwsbrief of enkel updates over webinars of boeken.

Genoeg mogelijkheden dus om je lezers over de streep te trekken. Met de juiste stimulans en een goed zichtbaar aanmeldformulier is de kans groot dat de aanmeldingen vanzelf binnenstromen. En dan is het de taak aan jou om je lezers van relevante, persoonlijke e-mails te voorzien en je nieuwe abonnees langzaam in een loyale klant te veranderen.

Heel veel succes!

Megan



P.S. Alles is Content is een label van Tomahawk